نويسندگان



آثار تاريخي يك عاشق



دوستان عاشق تنها



دوستان عاشق



تبلیغات یک عاشق



موضوعات یک عاشق



تبلیغات یک عاشق



موزیک و سایر امکانات






[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 1:12 | |







تجارت در دوره ساسانیان

تجارت در دوره ساسانیان

 

تمرکزگرايي دولت ساساني تغييرات مهمي در تجارت آن دوره ايجاد کرد، علاوه بر آن استقلال شهرهاي کارواني سوريه و بين‌النهرين نيز از بين رفت. عموما بازرگاني تحت حکومت ساسانيان همراه با سلسله مراتب قانوني، به خوبي سازماندهي شده بود.

 

                               برای مشاهده به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







آموزش و پرورش در ایران باستان

آموزش و پرورش در ایران باستان

 

ایرانیان از دورترین دوران ها برای آموزش و پرورش اهمیت بسیار قائل می شدند. خرد و دانش و ادب در نزد ایرانیان از پرارزش ترین صفت ها و خصوصیت های یک فرد به شمار می رفت. در کتاب های دینی و ادبی فلسفی مانند اوستا، گفتارهای فراوانی در مورد دانش و ادب آموزش یافت می شود و همین گفتارها که درازنای سده های دیگر در کتاب های مختلف به گونه های متفاوت تکرار شده نشان دهنده ی پیوستگی تاریخ و توجه ایرانیان به آموزش و پرورش و گرامی بودن مقام دانش و خرد و ادب در نزد آنان می باشد. آموزش و پرورش در ایران باستان این مفهوم را داشت که یک فرد می بایستی دانش اندوزی نماید و ادب را فراگیرد تا آن که صاحب صفات و کردار نیک گردد و بتواند برای اجتماع عضو مفیدی بشمار رود. این سنت بعدها نیز در دوره های اسلامی گرامی ماند و دستورات قرآن که ضمن آن مقام معلم و دانش گرامی شمرده شده بود، سرمشق مسلمانان و الهام بخش آنان قرار گرفت (فرشاد، ص353).

 

 

برای مشاهده  به ادامه مطلب بروید.


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







اقدامات رضا شاه در ایران

اقدامات رضا شاه در ایران

 

رضا شاه پهلوی بنیان گذار سلسله پهلوی در 24 اسفند ماه 1256 در آلاشت مازندران چشم به جهان گشود و در 22 سالگی به خدمت نظام درآمد. رضا که کودکی یتیم بود دوران خردسالی را در فقر گذراند. در سال 1294 به فرماندهی نیروی شمال کشور گماشته شد و پس از سرکوبی یاغیان و شورشیان شمال کشور در سوم اسفند 1299 با شماری قزاق راهی تهران شد و سپس به نام «سردار سپه» فرماندهی کل قوا را عهده دار شد . تا سال 1302 خورشیدی به سمت وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا خدمات شایان توجهی انجام داد و دگرگونی هایی در ساز و برگ آشفته کشور باقی مانده از دوره ننگین قاجار صورت داد .

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.

 


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







روزه در دین زرتشت

روزه در دین زرتشت

 

در مورد روزه در دین زرتشت باید گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر این که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می شود، ناپسند می باشد. چون این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی کاری و تن پروری به شدت نهی شده است.

در وندیداد، فرگرد سوم فقره 33 نوشته شده است: « از نخوردن است که توان و نیرو در بدن کاسته می شود و پارسایی و دین داری از میان می رود. از تغذیه و خوردن است که جهان جسمانی پایدار گردد و با نخوردن تباه شود ».

 

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.

 


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







فردوسی، پیام آور اسلام راستین

فردوسی، پیام آور اسلام راستین

 

در میان شاعران ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی، جایگاهی خاص دارد. فردوسی در جای‌جای شاهنامه یا «نامه باستان» انسان را به خداپرستی دعوت کرده، و آن را نشانه خردمندی و یگانه‌راه سعادت می‌داند. حکیم توس چون با دانش عمیق و ژرف اندیشی به مذاهب و فرقه‌ها نظر افکنده، مذهب تشیع را آرمانی انسانی و تنها راه رستگاری می‌شمارد. او خداپرستی توحیدگرا است و از شرک سخت گریزان:

 

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.

 


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







حضرت محمد (ص) و ایرانیان

حضرت محمد (ص) و ایرانیان

 

از آن هنگام که حضرت محمّد (ص) رسالت یافت تا خفتگان وادی ظلمت را از خواب سنگین جهالت بیدار سازد و دیدگانشان را به نور حقیقت، روشن گرداند، تا آن زمان که آوازه ی آیین راستین و نام دلنشین او شرق و غرب عالم را فرا گرفت و پایه‌های تمدنی بزرگ و عالمگیر بنیان نهاده شد، افراد، گروه‌ها، قبایل و اقوام بسیاری تلاش نمودند و با از جان‌گذشتگی و ایثار بی دریغ خود، از نهال نوپایی که پیامبر (ص) نشانده بود، پاسداری کردند.

 

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







تاثیر آیین زرتشت بر یونان باستان

تاثیر آیین زرتشت بر یونان باستان

 

دكتر ژاله آموزگار

استادیار دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

 

دین زرتشت در حدود قرن ششم قبل از میلاد، در سرزمین ایران بزرگ، و در شرایط خاص محلی به وجود آمد.

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.

 


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







زبان فارسی، زبان جهان دانش

زبان فارسی، زبان جهان دانش

 

فریدون جنیدی

 

جهانيان در اين هم گمانند که از دو سده پس از اسلام تا چندی پس از يورش مغولان، ايران کانون دانش جهانی بوده است و بسا از شاخه های دانش کنونی که در آن زمان درخشان به نيروی انديشه ی دانشمندان ايرانی به درخت دانش جهانی افزوده و بسا از چيستان های دانش که برای ايرانيان گشوده شد و چون اين سخن آشکار است نياز به شکافتن و بازنمودن ندارد، پس می بايد که به گفتاری ديگر بپردازيم .

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.


 


ادامه مطلب

[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 11:18 | |







كشف يك انجيل 1500 ساله كه حقانيت دين اسلام را ثابت مي‌كند

نسخه‌اى منحصر به فرد از انجيل در تركيه يافته شد كه به خط آرامى نوشته شده، حدوداً بيش از 15 قرن قدمت دارد و در آن پيشگويى حضرت عيسى مسيح (ع) در بارۀ  پيامبرى رسول اكرم حضرت محمد (ص) ديده مى شود.

"ارطغرل گونای" وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت: ارزش این کتاب 22 میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: این نسخه انجیل حاوی بشارت مسیح (ع) درباره آمدن پیامبر اسلام (ص) است، ولی کلیسای مسیحی به دلیل شباهت بسیار زیاد آن با آنچه که در قرآن درخصوص این مسأله آمده، آن را مخفی کرده است.

همچنین در این نسخه از انجیل که با عقایداسلام همخوانی دارد، حضرت مسیح بعنوان یک انسان وصف شده؛ و نه خدایی که پرستش می شود.

اين ماجرا كه ذهن رهبرى واتيكان را نيز به خود مشغول كرده است، صحت ادعاى مسلمين را نشان مى دهد كه معتقدند بشارت ارسال رسول بعدى با ذكر نام از سوى مسيح به پيروانش داده شده است.

پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاى جهان دستور داده است كه موضوع اين كتاب پيگيرى و بررسى شود. آن طور كه روزنامه ى بريتانيايى ديلى تلگراف نوشته است كتاب مذكور 12 سال از انظار مخفى شده بود.

گوناى وزير فرهنگ و جهانگردى تركيه در اين باره گفته است: ارزش كتاب 22 ميليون دلار برآورد مى شود. زيرا نبوت پيامبر اسلام را پيش بينى كرده است. كليسا عمداً در سالهاى اخير آن را از ديده ها پنهان كرده است. زيرا مطلبى كه در آن آمده، تشابه عجيبى با آنچه كه در قرآن مجيد ذكر شده است دارد.

گفتنى است كه بنا بر اعتقاد مسلمين حضرت مسيح (ع) بشرى است كه نبايد در مفهوم "پدر، پسر وروح القدس" پرستيده شود. او به صليب كشيده نشده است و ظهور حضرت محمد (ص) را پيشگويى كرده و بشارت داده است.

حال اين نسخه از انجيل با عقيده ى مسلمانان تطابق دارد. زيرا در آن آمده است كه يك كاهن از مسيح مى پرسد: چه كسى بجاى تو مى آيد. و مسيح پاسخ می دهد: محمد نام مبارك اوست.

گوناى گفته است: واتيكان رسماً تقاضاى بررسى كتاب را داده است. اين كتاب هم اكنون در اختيار دولت تركيه است. در سال 2000 در نواحى نزديك به درياى مديترانه وجود داشته، در حفارى ها ديده شده و ظاهراً توسط يك باند قاچاق آثار باستانى به سرقت رفته و طى 12 سال گذشته ناپديد شده بود. 

قرآن كريم در آيه 6 سوره الصف مى فرمايد: ((وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ)). "پس آنگاه عيسى بن مريم گفت اى بنى اسرائيل، من فرستاده ى خدا به سوى شمايم. آنچه از تورات پيش روى من است را تصديق مى كنم و به آمدن رسول بعد از خويش كه نامش احمد است بشارت مى دهم. اما وقتى با نشانه هاى آشكار آمد گفتند اين يك جادوى آشكار است".

كشيش احسان اوزبك به روزنامه ى تركى "زمان" در همين زمينه گفت: "اين نسخه از انجيل به يكى از پيروان سنت برنابا برمى گردد. زيرا در قرن پنجم يا ششم ميلادى نوشته شده است. برناتا در قرن اول ميلادى زيسته و يكى از فرستادگان عيسى مسيح (ع) بوده است".

عمر فاروق هرمان استاد الهيات و متافيزيك در مورد كتاب مذكور گفت: "بررسي علمى كتاببه ما كمك خواهد كرد كه عمر آن را دريابيم و بفهميم كه آيا توسط خود برنابا نوشته شده است يا يكى از پيروان او".

يادآور مى شود كه يك نسخه از كتاب مقدس كه به زبان سريانى نوشته شده است و به حضرت مسيح نسبت داده مى شود، با ارزش حدود 2.4 ميليون دولار، در تمايشگاه انسان شناسى آنكارا به نمايش گذاشته خواهد شد.

دولت آنكارا از چنين آثارى در موزه ها به شدت محافظت مى كند و آنها را از سرچشمه هاى مهم تمدن بشرى مى داند.

در نسخه ى بجاى مانده كه از پوست تهيه شده است، گزيده هايى از كتاب مقدس با آب طلا نوشته شده است. اوراق پوستى كتاب را بندهاى مخصوصى به هم پيوند مى دهد.

منابع:

العربيه فارسي

اطلاع رساني افغانستان


[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 22:8 | |







ماجرای خودرو مرگ آور آقای هنرپیشه! (+عکس)

در سپتامبر سال ۱۹۵۵ جیمز دین هنر پیشه جوان هالیوودی بر اثر تصادف با ماشین پورشه اش دار فانی را وداع گفت. 

آقای هنرپیشه مرد و کارش تمام شد اما اتومبیل همچنان ماجراهای مرگ آورش را ادامه می دهد. خودرو را که به دره سقوط کرده بود به سختی بیرون آورده و به تعمیرگاه منتقل کردند. اما در آنجا ماشین از روی جک لیز خورده و بر روی دو پای یک مکانیک افتاد. 

به گزارش روزگارنو، این ماشین توسط یک دکتر خریداری شد که از آن برای شرکت در مسابقات اتومبیل رانی استفاده کرد. در یکی از مسابقات خودرو تصادف کرده و صاحب جدیدش نیز کشته شد. ماشین را تعمیر کرده و دوباره از آن در مسابقات اتومبیل رانی استفاده کردند. اما راننده بعدی هم در یک تصادف کشته شد. 

این بار وقتی خودرورا به گاراژ منتقل کردند فردای آنروز مشاهده نمودند که گاراژ بطور کامل در آتش سوخته است. 

سرانجام در اکتبر ۱۹۵۹ برای اینکه جلوی فاجعه را بگیرند آن را به ۱۱ قسمت تکه کرده و فلزش را نیز آب کردند.


[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 22:8 | |







خانقاهی که آرامگاه سعدی شد/ نگاهی به پیشینه تاریخی سعدیه شیراز

 

 گزارش‌های تاریخی حاکی از این است که ۵۷ سال پس از درگذشت سعدی، یعنی در سال ۷۴۸ هجری قمری، ابن‌بطوطه به شیراز آمد و در سفرنامه‌اش گزارشی از شرایط مقبرۀ سعدی ارایه کرد. پس از آن، جنید شیرازی صاحب کتاب «شدالازار» در سال ۷۹۱ هجری قمری و نیز دولتشاه سمرقندی دو قرن پس از درگذشت سعدی در «تذکره‌الشعرا» به توصیف ویژگی‌ها، نام‌آوری و توصیف مقبرۀ او پرداختند. 

بر اساس منابع تاریخی، به ویژه کتاب «گلستان هنر» نوشتۀ میرمنشی، در سال ۹۹۸ هجری قمری و در روزگار صفویان به حکم یعقوب ذوالقدر ـ حکمران فارس ـ مقبرۀ ساخته‌ شده روی مزار سعدی خراب شد تا اینکه کریم‌خان زند در سال ۱۱۸۷ هجری قمری عمارتی از گچ و آجر را بر فراز مزار شیخ ساخت. 

به گفتۀ کمالی سروستانی، این بنا شامل دو طبقه بود. در طبقۀ هم کف آن راهرویی وجود داشت و پلکان طبقۀ دوم از آنجا شروع می‌شد. در دو طرف راهرو نیز دو اتاق کرسی‌دار ساخته شده بود و مقبرۀ سعدی در اتاقی که در سمت شرقی راهرو بود قرار داشت و معجری چوبین آن را احاطه کرده بود. 

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس روایت محمدتقی بهروزی در اوایل دوران قاجار، یکی از علمای شیراز به دلیل انتساب سعدی به مذهب اهل تسنن، دستور تخریب و شکستن سنگ مزار او را می‌دهد و این سبب می‌شود که مدتی بعد علی‌اکبرخان قوام‌الملک شیرازی نسبت به تهیه و نصب سنگ کنونی اقدام کند و بخشی از اشعار سعدی، برگرفته از بوستان را که در ستایش حضرت پیامبر(ص) سروده شده‌اند، با اندکی تغییر روی آن حک کند. 

او با اشاره به اینکه این سنگ در بنای ساخته‌ شده توسط کریم‌خان زند تا سال ۱۳۲۷ که آغاز ساخت آرامگاه کنونی سعدی است، وجود داشت، دربارۀ شکل‌گیری آرامگاه جدید سعدی توضیح داد: سال ۱۳۲۴ شعبۀ انجمن آثار ملی در شیراز با عضویت و دبیری استاد علی سامی تشکیل شد که یکی از ایده‌های اولیۀ آن، احیای مجموعۀ سعدیه بود. سال ۱۳۲۵ بر اساس مصوبۀ دولت مقرر شد از فروش قند و شکر آزاد کارخانۀ قند مرودشت، کیلویی دو ریال برای ساختمان آرامگاه سعدی هزینه شود؛ اما اقدامات عملی و جدی از سال ۱۳۲۷ یعنی زمانی که علی‌اصغرخان حکمت، رییس انجمن آثار ملی کشور و دبیرکل یونسکو در ایران بود و علی سامی نیز به عنوان دبیر انجمن آثار ملی در شیراز فعالیت می‌کرد، آغاز ‌شد. 

به گفتۀ مدیر مرکز سعدی‌شناسی، در کتاب «ره‌آورد حکمت» که مجموعۀ خاطرات حکمت است، آمده که در سال ۱۳۲۷ پس از کسب موافقت اولیه برای احیای مجموعۀ سعدیه، از مسیو گدار که در آن زمان مدیر باستان‌شناسی ایران بود دعوت شد به شیراز بیاید و نظر خود را بیان کند؛ ولی پس از بحث و بررسی‌های گوناگون و بر اساس گزارش انجمن آثار ملی، در سال ۱۳۲۸ قرارداد طراحی آرامگاه سعدی با یک شرکت ساختمانی بسته ‌شد و مهندس محسن فروغی و مهندس علی‌ صادق به عنوان طراحان سعدیه آغاز به کار ‌کردند. به این ترتیب در اسفندماه ۱۳۳۰ ساخت بنای آرامگاه سعدی که طراحان آن ایرانی و معماران و کارگران آن نیز شیرازی بودند، در باغی به مساحت ۷۰۰ ۷ مترمربع به پایان ‌رسید. 

او با اشاره به اینکه بنای اصلی آرامگاه کنونی سعدی ۲۶۱ مترمربع مساحت دارد و شامل دو ایوان عمود بر هم است که قبر شیخ در زاویۀ این دو ایوان قرار گرفته است، ادامه داد: در بعدازظهر یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۳۱ آرامگاه سعدی با حضور دکتر حسابی که در آن زمان وزیر فرهنگ بود و علی‌اصغرخان حکمت و تعداد زیادی از شاعران، نویسندگان، بازرگانان و صاحب منصبان افتتاح ‌شد. 

کمالی سروستانی همچنین گفت: همزمان با افتتاح سعدیه، در صبح‌‌ همان روز از مجسمۀ سعدی که در دروازۀ اصفهان نصب شده بود پرده‌برداری شد. این مجسمه توسط هنرمند برجستۀ ایرانی، استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد و بر اساس گزارش مالی انجمن آثار ملی، برای ساخت آن ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به استاد پرداخت شد، البته کل هزینۀ ساخت سعدیه در آن سال، ۹۸۰هزار تومان بود. 

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در ادامه‌ بیان کرد: اکنون مساحت باغ سعدیه بر اساس بخشی از طرح بوستان و گلستان مهندس میرمیران به بیش از چهار هکتار افزایش یافته و ساخت مجتمع فرهنگی و پژوهشی سعدی در پشت ساختمان اصلی آرامگاه آغاز شده است. هرچند با وجود اختصاص اعتبارات مناسب در چهار سال اخیر، اتفاق قابل توجهی در روند ساخت آن رخ نداده است. 

کمالی سروستانی تأکید کرد: با توجه به اینکه در این مجتمع علاوه بر سالن اجتماعات، کتابخانه و مراکز رفاهی، «گنجینۀ سعدی» نیز شامل نسخ خطی و نقاشی‌هایی دربارۀ آثار سعدی در نظر گرفته شده، بسیار پسندیده است که مدیران میراث فرهنگی استان فارس و کشور توجه ویژه‌ای به تکمیل و راه‌اندازی آن داشته باشند. در این صورت، امکان انتقال بخش‌های باقی‌مانده از سنگ قبر کهن سعدی و نسخه‌های خطی و تابلوهای نقاشی مربوط به سعدی به این موزه میسر می‌شود و آرامگاه سعدی به مرکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و تفریحی کارآمد و مؤ‌ثرتری بدل خواهد شد. ...

 


[+] نوشته شده توسط ebiram268 در 22:8 | |



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد